lördag 26 december 2015

JAG HADE EN DRÖM NÄR JAG VAR LITEN.

När jag var barn brukade mina föräldrar, jag och min syster åka på semester en gång om året. Det inträffade oftast på sommaren. Till en början tältade vi. Mamma och pappa packade bilen full med prylar för att det skulle fungera bra att campa. Mina föräldrar hade sina favoritcampingplatser. När jag var riktigt liten åkte vi ofta till Ekerums camping som ligger strax utanför Borgholm, på Öland. Där tältade vi många år, fram tills att vi hittade en stuga att hyra hos en bonde. Jag minns att stugan var liten men att vi tyckte det var mysigt. Semestrarna varade i regel i ett par veckor.
Foto: Hans Wessberg.Flickr.com
Efter några år bestämde sig mina föräldrar sig för att de ville köpa en husvagn. Eftersom ekonomin inte var strålande köpte de en begagnad husvagn. Med en husvagn var det alltså lite enklare att röra på sig och mina föräldrar tyckte att vi skulle prova på lite annat än bara Öland. Vi började ta oss ned mot västkusten och hamnade till sist på en campingplats mellan Varberg och Falkenberg. Det var en ganska liten campingplats och mamma och pappa fattade tycke för den direkt, och i och med detta var det alltså dags att tillbringa flera år på denna camping. Jag minns att eftersom vi var stamgäster lyckades man alltid träffa på andra människor som också återkom regelbundet till campingen. Jag hittade kompisar och vi växte liksom upp tillsammans. En av dessa vänner var Jessica. Hon kom från Borås och bodde i en villavagn. Herre gud vad jag var avundsjuk på henne. Jag skulle också vilja ha en sådan vagn. Jag drömde verkligen om att mina föräldrar skulle bli och köpa sig en villavagn. Den var ju nästan som en hel sommarstuga. Hur som helst åren gick och vi blev stora och mamma och pappa skiljde sig och vi slutade att åka till campingen.

Foto:hroafelme.Flickr.com
Sedan den dagen tror jag knappt att jag har sett en villavagn. Jag har allt funderat på om de fortfarande tillverkades fram till att jag stötte på webbplatsen http://www.villavagnar.com/(http://www.villavagnar.com/). Jag gick in på webbplatsen och till min förtjusning upptäckte jag att de fortfarande tillverkas. På webbplatsen finner man uppställningsplatser av villavagnar till och med i Spanien. Ja i Sverige kanske jag inte skulle vilja ställa upp en vagn på fast plats eftersom klimatet är som det är, men i Spanien, med nästan ständig sol, skulle man ju kunna njuta av den på ett helt annat sätt.

Foto:hroafelme.Flickr.com
Har ni haft några funderingar på sommarstuga eller alternativt husvagn eller villavagn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar