måndag 4 januari 2016

Hur skulle ni vilja åka när ni gifter er, om ni gifter er ?

Jag gifte mig i Italien den 4 juli 1998. Att gifta sig i södra Italien är ett väldigt stort evenemang. Hela den italienska släkten involverar sig i bröllopet och talar om för dig hur det ska gå till. Jag som kom från lilla Sverige hade ju inte en aning om hur alla traditioner var och jag tyckte väl i och för sig att bröllopet var en viktig tillställning men inte så viktig att man var tvungen att göra av med flera hundra tusentals kronor på det. Jag tyckte att vi kunde ha ett litet bröllop med några få inbjudna. Ganska snart förstod jag att det var en omöjlighet.
Hela släkten skulle bjudas in och man skulle följa alla traditioner till punkt och till pricka för att det inte skulle bli någon otrevlig diskussion ibland släktingarna.
Vi skulle äta på restaurang och vi hade cirka 75 personer som var inbjudna till bröllopet, vilket anses vara ett litet futtigt bröllop i de trakterna. Till kyrkan skulle man gå till fots med far under armen och alla de inbjudna skulle gå bakom mig. Så skulle det gå till så att hela byn kunde titta på en riktigt ordentligt och granska på en från topp till tå och säkerligen diskutera om hur fin eller ful brudklänning man hade och vem man var och vart man kom ifrån och hur många som var närvarande på bröllopet eller ej.

FOTO: Arthur. Flickr.com
Efter själva kyrkbröllopet skulle man förstås åka i en lyxig bil och ta kort på någon pittoresk plats innan man begav sig till restaurangen för att avnjuta den påkostade måltiden.
Jag minns att vi hade hyrt en Rolls Royce som skulle köra runt på oss. Nu så där efter hand tycker jag att hela kalaset var på tok för dyrt även om det skulle ha varit den viktigaste dagen i mitt liv. I Sverige vet jag inte ens om jag gör så här. Det är ju väldigt få människor som gifter sig. Men om de gör det, hur gör de då?

Trotsallt så har jag set på Internet att man kan hyra både veteranbilar och limousiner på webbplatsen http://h1limousine.se/ (http://h1limousine.se/)  både för tillställningar som bröllop, men även för andra evenemang. Denna webbplats erbjuder även upphämtning på flygplatser eller till och med upphämtning direkt på flygbanan för riktigt viktiga människor.

FOTO: Lelnster Llmos. Flickr.com
Om det nu finns sådana webbplatser även i Sverige så antar jag att det finns personer som hyr dessa fortskaffningsmedel. Eller vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar