torsdag 28 januari 2016

TAPETER ELLER MÅLADE VÄGGAR?

När jag var cirka 10 år flyttade vi in i ett nybyggt hus. Innan dess hade vi bott i hyreslägenhet.  Det var mycket spännande eftersom vi fick vara med och bestämma hur våra rum skulle se ut. Golv valde mamma och pappa, men tapeter fick vi välja själva minns jag. På den tiden var det modernt med tapeter i skarpa färger. Jag minns att jag trots det valde en tapet med små rosa rosor och fjärilar på. Kanske lite ovanligt för att vara en barnkammare, men jag älskade dessa tapeter. Mamma hjälpte mig att måla om möblerna som vi hade ärvt från något gammalt dödsbo. Det var trämöbler som blev vita. Och rummet blev verkligen jättefint.

Foto: LadyMama, Style Room. Google.se
 Jag minns att vi fick åka till affären som hade måleriprodukter och vi tog med oss kataloger hem för att välja de rätta tapeterna. Idag finns det verkligen mycket olika valmöjligheter. På webbplatsen http://b-w.se/ kan man välja att köpa tapeter online, utan att överhuvudtaget behöva sticka näsan utanför dörrer. Med hjälp av Internet har man idag blivit mycket bekväm och man är van att få allt serverat på silverfat.

Foto: Okänd. Google.se
I Italien använder man inte mycket tapeter på väggarna. Många säger att de drar med sig damm och att ohyra och kvalster kan  bygga bo bakom tapeterna. Människor föredrar att måla väggarna och det finns ett stort utbud med olika färger i olika färgskalor. Just nu har jag vita väggar eftersom vi är relativt nyinflyttade, men till våren ska jag försöka att måla väggarna.  Finge jag tag på tapeter, skulle jag absolut gilla att ha tapeter till mitt vardagsrum, men det blir nog svårt att hitta här.

Foto: Stucco Veneziano. Google.se

Vad föredrar ni, tapeter eller målade väggar? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar