söndag 6 mars 2016

Pengar och olika valutor

När jag var ung och började resa utomlands var allt annorlunda. Skulle man åka på badsemester var man tvungen att boka resa genom resebyråer. Det fanns inget Internet på den tiden, så det fanns ju inga alternativa lösningar. Jag bokade min första resa till Spanien. Jag var endast 16 år gammal när jag gjorde min första semester utomlands, utan föräldrar. Jag minns att mina föräldrar inte var överens med mig, men att de gick med på att låta mig åka. Det var en veckas solsemester som jag själv hade sparat ihop till, genom att sommarjobba. På den tiden existerade inte heller Euro-valutan utan man fick antingen vända sig till banken och beställa valuta, innan resan gick av stapeln. Ett annat alternativ var även att ta med sig den svenska valutan för att sedan växla den på plats i det land man åkte till.

Idag, med hjälp av Internet, är det mycket enklare att både boka resor och växla pengar, ifall man åker utanför Euroområdet. Jag bokar ofta flygbiljetter och planerar resor och semestrar alldeles ensam med hjälp av Internet. Behöver man växla pengar är det faktiskt otroligt bekvämt att använda sig av webbplatsen http://www.unimon.se/. På denna sida kan man beställa den valuta man önskar för att sedan hämta ut den hos närmaste postombud.  På deras hemsida finns all information du behöver och det finns dessutom en förteckning på alla butiker i Sverige, där det är möjligt att hämta ut din växlade valuta.


Så vad väntar ni på. Det är ju faktiskt enklare att använda sig av denna webbsida än att sätta sig i bilen och åka till närmaste Forex-kontor. Eller vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar