måndag 25 januari 2016

EN RESA TILL STOCKHOLM VORE INTE DUMT.


Mina vänner här i Italien frågar ofta hur Sverige är att semestra i? Jag älskar mitt fosterland, även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka på grund av klimatet. Sverige är unikt, med sina sjöar, enorma skogar och alla gröna ängar. De flesta av Sveriges städer är otroligt vackra, välorganiserade och inbjudande. Jag älskar Stockholm. Stockholms skärgård är fantastisk, med alla öar och vattendrag. Kortfattat råder jag ofta mina vänner till all besöka Sverige en gång i livet och då framförallt Stockholm.

Foto: Johan Klovsjö. Flickr.com
För några år sedan var det dyrt att semestra i Sverige och speciellt i Stockholm. Man var ofta tvingad att ta in på hotell, vilket resulterade i en enorm boendekostnad. Att flyga till Stockholm från Italien var inte heller billigt. På den tiden jag började flyga mellan Italien och Sverige kostade en tur- och returbiljett cirka 3500 kronor. Idag har vi turen att finna många lowcost-bolag som man kan välja mellan för att för ner resepriserna.

Foto: Mark Holt.Flickr.com
Beträffande boendekostnaderna, kan man numera hitta en rad olika lösningar i olika prisklasser. När jag är ute och reser använder jag mig ofta av AirB&B. Vill man semestra i Stockholm skulle jag nog rekommendera att använda sig av webbplatsen http://www.apartdirect.com/se/hem, en utomordentlig bra lösning. Man finner boende i olika delar av Stockholm, både billigare och lite dyrare, beroende på vart man vill bo. Det finns mycket centrala lösningar och även inkvartering lite längre från centrum. Webbplatsen är väluppbyggd och det är lätt att förstå om de lösningarna du är intresserad av är lediga under just de datumen du vill besöka staden.

Foto: Pedro Szekely. Flickr.com

Så vad väntar ni på, ta er en titt och boka en trevlig weekend-trip till Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar